Problemstilling til boken og filmen Skylappjenta
SVAR: Hei, og takk for spørsmålet! Dette er en spennende oppgave som vil gi deg mye å skrive om. Når du skal skrive om hvem som er målgruppen, er det lurt å se på virkemidlene som er brukt. Det vil si mye om hvem som er målgruppen.
Jeg har bare sett filmen, og skriver ut fra den - du som har lest boka også vil sikkert finne andre ting der. Se på virkemidlene i boka opp mot dem i filmen, og spør deg selv: Hvor mye må leseren/seeren ha av forhåndskunnskap for å kunne forstå det som skjer, og forstå temaet (underteksten)? Skylappjenta tar utgangspunkt i eventyret om Rødhette og ulven, som jo er et eventyr som mange barn har hørt. Sånn sett kan vi si at Skylappjenta fungerer for de yngste.
Men det er flere lag i fortellingen som gjør det til mer enn en barnefortelling, og historien blir vridd så mye på at det er lite igjen av Rødhette og ulven-eventyret:
Taxisjåføren kjører for Respekt Taxi. Kulissene er så overtydelige at det nesten bikker over til å bli en parodi på eventyrfilmer. "Ulven" i senga er en taxisjåfør. Den innfødte nordmannen har på seg 1800-tallsklær. Når det spilles Griegs musikk i bakgrunnen, klemmer fjellene hverandre. "Å brenne alle broer" er et norsk språklig uttrykk, men i filmen skjer det i praksis, så overtydelig at det nesten er komisk. "Skylapper" er et norsk språklig uttrykk, men i filmen skjer det i praksis, overdrevet slik at det blir en parodi på seg selv. Ikke minst: Avslutningen ligner ikke på et eventyr i det hele tatt - heltinnen vår må klare seg selv, hun trenger ikke å bli reddet av noen andre - og går ut i en verden som plutselig ser helt vanlig ut.
Og så videre. Filmen er full av referanser som gjør at den vil fungere på flere nivåer, fra barn og oppover. På den måten er den typisk for vår tid, for mange filmer i dag fungerer på flere nivåer, med noen poenger for barn og noen for voksne.