
Klassebesøk på Kiellandsenteret
Kiellandsenteret tilbyr ulike formidlingsopplegg som gir et innblikk i Kiellands forfatterskap, det litterære prosjektet hans og tiden han skrev i. Et besøk på Kiellandsenteret kan imidlertid også handle om hvordan samtidslitteraturen går i dialog med eldre tekster, og øvelser i kreativ skriving.
Formidlingen på Kiellandsenteret er tilpasset læreplanverket og fagfornyelsen. Vi vektlegger dybdelæring, de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving og tverrfaglighet. Alle formidlingsoppleggene tar utgangspunkt i følgende kompetansemål i norskfaget:
Å kunne engasjere seg i tekster og få innsikt i andre menneskers tanker, opplevelser og skaperkraft. Å kunne forholde seg kritisk og selvstendig til de leste tekstene. Arbeide med litterære tolkninger og sammenligne tekster. Utforske og reflektere over hvordan tekster fra realismen framstiller mennesket, naturen og samfunnet. Analysere og tolke romaner (…) fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten, og egen samtid. Drøfte hvordan eldre tekster er relevante i dag. Stimulere til elevmedvirkning og lærelyst ved hjelp av oppdagende og utforskende oppgaver.
Formidlingsoppleggene er tilpasset elever på 10.trinn og i videregående skole, og tar i bruk de språklig moderniserte nyutgivelsene av Kiellands viktigste verker.
Varighet: To skoletimer.
Ekfraseskriving med Kielland på Stavanger kunstmuseum

«Man kan bli trett av å betrakte et enkelt, maleri; men man må bli det av å betrakte mange.»
Alexander L. Kielland
Kiellandsenteret tilbyr et formidlingsopplegg i samarbeid med Stavanger kunstmuseum, som tar utgangspunkt i Alexander L. Kiellands «Torvmyr» og «Visne blader», fra 1879. Disse novellettene er litterære ekfraser – altså tekster som er skrevet til, eller ut ifra, kunstverk.
Vi arbeider med forfatteren og tekstene, og ser på Kitty Kiellands torvmyrmalerier i kunstmuseets samling. Elevene skal så velge seg et kunstverk i utstillingen, og skrive egne ekfraser.
Formidlingsopplegget kan tilpasses ungdomskolen eller videregående skole, og finner sted på Stavanger kunstmuseum i uke 5 2026, fra kl.13.00.
Send en e-post til kiellandsenteret@solvberget.no for å bestille tid til klassen din.

Kielland og samtidslitteraturen
Hvordan kan vi aktualisere Kiellands forfatterskap via samtidslitteraturen? Hvordan får samtidslitteraturen kraft fra den eldre litteraturen? Hvordan snakker den eldre og den nye litteraturen sammen? Hvorfor, og hvordan, er denne samtalen meningsfull?
Kiellandsenteret tilbyr et formidlingsopplegg med utgangspunkt i sentrale begreper som “forståelse” og “mening”, knyttet til det å lese litteratur.
Elevene vil bli utfordret til å lese ulike tekster inn i en litterær samtale, som strekker seg på tvers av tid og rom. Her er det mulighet for å finne likheter og forskjeller, linjer og brudd, gjennomgående motiver, tendenser og sammenhenger - som kan åpne opp for nye innsikter, og føre til en utvidet forståelse av verdien av å lese litteratur.
Kiellandløpet. En fysisk og interaktiv inngang til Alexander L. Kiellands liv og litteratur
Ved å ta utgangspunkt i faget kroppsøving, og konkrete, praktiske oppgaver knyttet til Kiellands litteratur og steder, ønsker vi å gi elevene en annerledes inngang til forfatterskapet og biografien hans. Det er også et mål at elevene skal kunne bruke den kunnskapen og erfaringen de tilegner seg gjennom løpet i andre fag. Mange arbeider med Kielland i norskfaget, og lesing og skriving i ulike former, er aktuelt i så å si alle fag. Lesing krever utholdenhet, på lik linje med løping, og slik Haruki Murakami viser i den selvbiografiske og essayistiske boken Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping (2010), er det store likheter mellom det å løpe og det å skrive.
Vi tar imot gode elevtekster til Kiellandsenteret sine nettsider, fra elever som blir inspirert til å skrive i etterkant av løpet.



