
Klassebesøk på Kiellandsenteret
Kiellandsenteret tilbyr ulike formidlingsopplegg som gir et innblikk i Kiellands forfatterskap, det litterære prosjektet hans og tiden han skrev i. Et besøk på Kiellandsenteret kan imidlertid også handle om hvordan samtidslitteraturen går i dialog med eldre tekster, å løpe og løse oppgaver knyttet til Kiellands steder, eller inkludere et besøk på Sølvberget galleri, og øvelser i kreativ skriving.
Formidlingen på Kiellandsenteret er tilpasset læreplanverket og fagfornyelsen. Vi vektlegger dybdelæring, de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving, og tverrfaglighet. Kiellandløpet tar opp i seg de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, samt en rekke kompetansemål fra kroppsøvingsfaget. Alle formidlingsoppleggene tar utgangspunkt i følgende kompetansemål i norskfaget:
Å kunne engasjere seg i tekster og få innsikt i andre menneskers tanker, opplevelser og skaperkraft. Å kunne forholde seg kritisk og selvstendig til de leste tekstene. Arbeide med litterære tolkninger og sammenligne tekster. Utforske og reflektere over hvordan tekster fra realismen framstiller mennesket, naturen og samfunnet. Analysere og tolke romaner (…) fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten, og egen samtid. Drøfte hvordan eldre tekster er relevante i dag. Stimulere til elevmedvirkning og lærelyst ved hjelp av oppdagende og utforskende oppgaver.
Formidlingsoppleggene er tilpasset elever på 10.trinn og i videregående skole, og tar i bruk de språklig moderniserte nyutgivelsene av Kiellands viktigste verker.
Varighet: To skoletimer.
Visne blader
Kiellandsenteret tilbyr et formidlingsopplegg i samarbeid med Sølvberget galleri, som tar utgangspunkt i Alexander L. Kiellands "Visne blader" (1879). Denne novelletten er, ifølge Helene Uris forord til den språklig moderniserte Novelletter i utvalg (2023), "et essay utkledd som en novelle". Men det er også en litterær ekfrase, det vil si en tekst som beskriver et kunstverk – samtidig som den tilfører noe mer.
Elevene hører Eili Harboes nyinnlesning av novelletten, før de arbeider med forfatteren og teksten, og besøker kunstutstillingen "Dark Chocolate" av Juan Andrés Milanés Benito i galleriet. Her skal de velge seg et verk og skrive egne ekfraser.
Vi tar gjerne imot gode elevtekster til Kiellandsenteret sine nettsider i etterkant av besøket.

Kielland og samtidslitteraturen
Hvordan kan vi aktualisere Kiellands forfatterskap via samtidslitteraturen? Hvordan får samtidslitteraturen kraft fra den eldre litteraturen? Hvordan snakker den eldre og den nye litteraturen sammen? Hvorfor, og hvordan, er denne samtalen meningsfull?
Kiellandsenteret tilbyr et formidlingsopplegg med utgangspunkt i sentrale begreper som “forståelse” og “mening”, knyttet til det å lese litteratur.
Elevene vil bli utfordret til å lese ulike tekster inn i en litterær samtale, som strekker seg på tvers av tid og rom. Her er det mulighet for å finne likheter og forskjeller, linjer og brudd, gjennomgående motiver, tendenser og sammenhenger - som kan åpne opp for nye innsikter, og føre til en utvidet forståelse av verdien av å lese litteratur.
Kiellandløpet. En fysisk og interaktiv inngang til Alexander L. Kiellands liv og litteratur
Ved å ta utgangspunkt i faget kroppsøving, og konkrete, praktiske oppgaver knyttet til Kiellands litteratur og steder, ønsker vi å gi elevene en annerledes inngang til forfatterskapet og biografien hans. Det er også et mål at elevene skal kunne bruke den kunnskapen og erfaringen de tilegner seg gjennom løpet i andre fag. Mange arbeider med Kielland i norskfaget, og lesing og skriving i ulike former, er aktuelt i så å si alle fag. Lesing krever utholdenhet, på lik linje med løping, og slik Haruki Murakami viser i den selvbiografiske og essayistiske boken Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping (2010), er det store likheter mellom det å løpe og det å skrive.
Vi tar imot gode elevtekster til Kiellandsenteret sine nettsider, fra elever som blir inspirert til å skrive i etterkant av løpet.