POP-UP: Elin Melberg - Nothing behind me, everything ahead of me
Nothing behind me, everything ahead of me er et monumentalt installasjonsprosjekt laget av billedkunstner Elin Melberg i forbindelse med Schizofrenidagene 2016.
Installasjonen bestod av rundt 400 000 individuelt limte mosaikkbiter i en større romlig konstruksjon. Installasjonen henter navn fra Jack Kerouacs berømte beatroman On the road (1957).
Foto: Tommy Ellingsen
Prosjekter i skjæringspunktet
Elin Melberg har tidligere gjort flere offentlige utstillingsprosjekt med sine interaktive skulpturer på steder som Universitetsbiblioteket på Blindern (2012); Oslo domkirke (2013) og Gamlebyen kirke (Oslo) (2012). Dette er en fortsettelse av hennes utforskning og interesse rundt hva som skjer når kunstneriske uttrykk også møter et annet publikum enn de som oppsøker gallerirommet jevnlig.
I sine kunstneriske prosjekt bearbeider Elin Melberg det å befinne seg i skjæringspunktet. Hvor mye tåler et menneske? Hvor mye tåler et liv? Hvor går grensen mellom å ha kontroll og ikke kontroll?
Temaene arv og erindring står sentralt i Melbergs kunstneriske virke, og i selve arbeidsprosessen drives hun av et sterkt ønske om tilstedeværelse. Hun tar vare på øyeblikkene og tydeliggjør sporene som aldri kommer tilbake.
Tematikken og utforskningen av nettopp det å være i skjæringspunktet, i en liminal fase, å balansere på en egg, å befinne seg helt på grensen, er for henne aktuelt som et kunstprosjekt i vår samtid – hvor undersøkelsene belyser universelle og eksistensielle spørsmål.
Om kunstneren
Elin Melberg (Stavanger, 1976) gikk ut fra Royal College of Art med Mastergrad i kunst i 2002. Siden 2003 har hun bodd og arbeidet i Stavanger, hvor hun nå er del av det kunstnerstyrte visningsstedet Prosjektrom Normanns og medgrunnlegger av det kreative arbeidsfellesskapet Elefant AS. Nylige utstillinger inkluderer Open Source Gallery (New York) (2016); Griffin Gallery (London)(2015); Galleri Opdahl (Stavanger) (2014); Stavanger kunstmuseum (Stavanger)(2014); Kunstmuseet KUBE (Ålesund)(2013); Høstutstillingen (Kunstnernes Hus, Oslo)(2011); Galleri Maria Veie (Oslo)(2012/11/10) og Foraarsudstillingen (Kunsthal Charlottenborg, København)(2012). I tillegg har hun gjort flere offentlige utstillingsprosjekt med sine interaktive skulpturer på steder som Universitetsbiblioteket på Blindern (2012); Oslo domkirke (2013) og Gamlebyen kirke (Oslo (2012)). Melberg har vært representert ved Pulse New York (2011), Hong kong International Art Fair (2012 & 2011) og UNTITLED Miami Beach (2015 & 14). Nylige og pågående prosjekt inkluderer et monumentalt kunstnerisk oppdrag for Oslo kommune (2015-16); Sølvberget Galleri (Stavanger)(2016); UNTITLED San Fransisco (2017); ARTprize (Grand Rapids, Michigan) (2017). Innkjøp inkluderer Stavanger kunstmuseum, Stavanger konserthus, KORO, Statoil kunstsamling, Stavanger kommune, Oljedirektoratet, Royal College of Art og the Bazil Alkazzi Foundation.
Melberg mottok treårig Statens arbeidsstipend