Avdey Ter-Oganian
Billedkunstneren Avdey Ter-Oganian er kjent langt utenfor de kunstinteresserte kretser i Russland, fra høyrenasjonalister til menneskerettighetsaktivister på venstresida.
Moskva var i tiden etter perestroika en magnet for landets kunstnere. En av de som da gjorde seg mest bemerket var Avdey Ter-Oganian. Han var pådriver og leder for de "ville" eksperimentelle kunstnere. I sine kunstverk og performance tok de opp viktige og politiske spørsmål som ytringsfrihet, religion etc.
Mye foregikk ute i gatene, men gruppa drev også et eget galleri. Deres kunst var utfordrende og skapte debatt i media og blant folk flest. Bøker om deres virksomhet ble skrevet og oversatt til flere språk. Bl.a. skrev den russiske poeten Miroslav Nemirov en bok om Ter-Oganian og bevegelsen. Boka ble presentert og fikk stor oppmerksomhet på Frankfurt bokmesse i 2004.
Under den store årlige kunstmessen ART MOSKWA i 1998 presenterte Avdey Ter-Oganian sitt prosjekt " Den unge ateisten", en ironisk refleksjon rundt religionsbekjempelse i Russland på 20-tallet. Billige masseproduserte papirikoner hang på veggen og hvem som helst, kunne mot symbolsk betaling, bestille destruksjon eller selv ødelegge disse.
En del modige tilskuere gjorde dette, noe som førte til langsiktige konsekvenser. Utstillingen ble stengt , kurator og direktør for utstillingsstedet fikk sparken. Et hysteri startet i mediene og etter hvert ble kunstneren stilt for retten. Det gikk så langt at en fundamentalistisk ortodoks organisasjon krevde 4 års fengsel for ham. Hele situasjonen var dramatisk for Ter- Oganian, som i tillegg mottok kontinuerlige dødstrusler. Kunstneren måtte flykte til utlandet. Han drog til Praha hvor han med hjelp av Vaclav Havel fikk status som FN-flyktning.
Utstillingen på Kulturtorget vil omfatte en presentasjon av Avdey Ter-Oganian sitt kunstneriske liv og virke, og er kuratert av Irena Bartok (Kultur uten grenser) og Hildegunn Birkeland (Sølvberget).
Det er den første separatutstillingen av Avdey Ter-Oganiainsom vises utenfor Russland. Norsk Kulturråd støtter presentasjonen av utstillingen i Norge.
Utstillingen avsluttes under Kapittel -05, og bidrar på alle måter til å understreke Stavanger by som frihavn for kultur og ytringer. Ikke minst blir det her belyst flere av Stavanger 2008 sine satsingsområder.