
Plateprat med Rikke Karlsen
Om noen spanderer i baren, hva drikker du?
Bourbon Amaretto Sour, Isbjørn Lite eller en øl av ingefær som ikke er for søt.

Beskriv deg selv med minst fem ord.
Dialektforvirra, tankefull og ikke alltid så morsom som jeg forsøker å være.

Foto: Tomas Osland
Om du skulle valgt et pseudonym/artistnavn?
Råkkerikke/Dwaal (Er gitarist under artist og bandnavnet Dwaal).
Hvis du en dag skriver selvbiografi, hva skal den hete?
Rikki and the Last Days of Earth (sjekk ut skiva!) med tilhørende prolog Rikki, don’t lose that number.
Om du ønsker å få folk ut på dansegulvet, hvilken låt spiller du?
Du mener kanskje hvilke 10 låter?
1) Pyrolotator – Die Geschichte vom heisgelaufenen Reiswolf
2) Talking Heads – The Great Curve
3) Klaus Johann Grobe – Discogedanken
4) Hubbabubbaklubb – Mopedbart
5) Basement Jaxx – Where´s Your Head at.
6) The Exorcist GBG – Venus
7) Against All Logic – This Old House Is All I Have.
8) Gunerius & Verdensveven – Blå disko a lá türk
9) Iron Force – Sweet Poison
10) Jukka Tolonen – Charterflight
Hva er ditt forhold til Bibliotek?
Bibliotek er et svært viktig offentlig møtested og kulturplattform. Min mormor var bibliotekar i Telemark.
Fem favorittalbum
Dette spørsmålet må jeg oversette til «de grunnleggende album» i eget liv for å klare å svare:
Barndom:
Tracy Chapman – Tracy Chapman, Vangelis – Direct, Joe Satriani – Surfing with The Alien (1987-88)
Ungdom:
Mastodon – Remission (2002), Deftones – Deftones (2003) og Alexisonfire – Watch Out! (2004).
Voksen:
Genesis – Nursery Cryme (1971), Eloy – Ocean (1977), Electric Wizard – Witchcult Today (2007).
Hva har du hørt på de siste dagene?
Blomst – Økernsenteret (Fra albumet Stil, 2024).
Klaus Weiss – Drumcrazy (Fra albumet Sound Inventions, 1979).
Julee Cruise – Mysteries of Love (Fra albumet Floating Into The Night, 1989).
Bicep – Glue (Fra albumet Bicep, 2017) og Apricots (Fra albumet Isles, 2021).
Author & Punisher – Nihil Strength (Fra albumet Beastland, 2018).
Mantar – Age of the Absurd (Fra albumet The Modert Art of Setting Ablaze, 2018).
Blood Incantation – Inner Paths (Fra albumet Hidden History of the Human Race, 2019).
Oranssi Pazuzu – IIimestys (Fra albumet Mestarin Kynsi, 2020).
Cloud Rat – Keep Flies (Fra albumet Do Not Let Me Off The Cliff, 2022).
Drongo – Padde (Fra albumet 2, 2022) og Laks (Fra albumet III, 2023).
Ball – The Reaper (Fra albumet Midnight Heat, 2023).
Orbit Culture – Vultures of North (Fra albumet Descent, 2023).
Big Garden – A Sliced Up Pear (Fra albumet To The Rind, 2023).
Astrid Sonne – Do you Wanna (Fra albumet Great Doubt, 2024).
The Real Jobs – This Playboy Signs it in Blood (Fra albumet Droolers, 2024).
Chat Pile – I Am Dog Now (Fra albumet Cool World, 2024).
Employed To Serve – Fallen Star (Fra albumet Fallen Star, 2025).
Katla – Taurus (feat. Ole Luk). (Fra albumet Scandinavian Pain, 2025).
Undervurdert plate (r):
Det slippes umåtelig mye bra musikk, men har inntrykk av at mye går under radaren. Her er noen tips:
Ungdomskulen – Cry-baby (2007) – Like bra i dag som før, men burde vært mer kjent!
Weserbergland – Sehr Kosmisch, Ganz Progisch (2017). Et nydelig album for Jaga og krautfansa,
Heatwaves – Kappa (2023). Liker du Altin Gün, sjekk ut dette lekre norske albumet også da vel!
The Real Jobs – Droolers (2024). Helt nydelig blanding av uttrykk. – Bergen vet hvordan!
Drongo – III (2023). Herlig miks av spaca tidlig kraut og disco, live er dette en 100% opplevelse!
The Alfresco Flavour– Alfredo Fresco (2019). Låta Go Ace spilles alltid når jeg DJer, alltid!
En klassiker du aldri har forstått deg på
Album av The Grateful Dead (selv om jeg dog har vært på samling med «Deadheadsa» på Ringen).
Samler du på plater? Hvorfor?
Ja. Det er et godt spørsmål, men det er som å spørre om; Hvorfor kjøper du brød? For meg er plater noe jeg kjøper da det har den perfekte kombinasjonen av nostalgi, visuell og auditiv kunst. En analog måte å løfte frem tidsepoker på eller samle opplevelser på, bare gjennom fysiske bilder og innspillinger.

Hva er den viktigste forskjeller fra da du begynte å samle på plater og hvordan det er nå?
Før ville jeg ha en komplett samling av for eksempel Genesis eller Camel. Nå er jeg blitt kresen, og kjøper det jeg virkelig vil ha på plate, som jeg liker å spille aktivt, eller som er viktig for meg av andre grunner. Dette innebærer at jeg kanskje ikke alltid må ha alle albumtitler av en artist eller band.
Favoritt blant fysiske platebutikker?
Big Dipper Musikk og Hifi selvsagt! Også Tiger, Råkk og rolls og Neseblod da, for et sjangerutvalg! Er jeg i Kristiansand liker jeg å ta turen innom Grim, i likhet med Good Clean Records i Trondheim. For ikke å snakke om An Ideal for Living i Stockholm, Vilnyltrolden og Sound Station i København.
Sist kjøpte plate(r)?
Bossk – Audio Noir og Egg – Egg (Helt fantastisk svensk prog album som jeg fant på An Ideal for Living butikken i Stockholm. Den kostet litt, og da jeg kom tilbake, hadde albumet jeg så lenge har lengtet etter blitt reutgitt. Og når det dukker opp reutgivelser av eldre plater med limiterte farger frister det alltid veldig.
Ditt beste platekjøp noensinne?
Du mener kanskje beste kjøp(ene)??
1. Hatfield & The North – Hatfield & The North (Fikk denne i bursdagsgave av min samboer, ble så sjukt glad, etter å ha gått og siklet på en utgave til 1-2000 kroner på Råkk & Rolls-veggen en lengre periode).
2. Gnod – Just Say No to The Psycho Right-Wing Capitalist Fascist Industrial Death Machine, (angret lenge på at jeg ikke kjøpte dette albumet etter konserten på Roadburn, før den dukket opp i posten).
3. Reptile Master – In the Light of a Sinking Sun (Bestilte via Blues for The Red Sun. For et label!).
4. Godflesh – Streetcleaner (Fant denne på Oslo Platemesse på Vaterland, Børt altså. Tusen takk!).
6. Mikael Ramel – Till Dej (Da Mikael Ramel spilte på Ingensteds, Oslo, fikk jeg kjøpt meg denne. Stort!).
7. Blut Aus Nord – 777 Sect(s). (Noe jeg hørte på lenge før jeg fikk plata, digg ambient black metal!).
8. Kongh – Shadows of the Shapeless (Inspirerende for musikken jeg selv spiller. Har hele katalogen).
9. Herder – Herder (Ble tipset om denne sludge-acten via en Metal Hammer skribent, gikk rett hjem!).
10. Slomatics – Estron og Future Echo Returns (Husker kjøpene fra Roadburn og Høstsabbat festivalen)
11. Aphrodites Child – 666 (Vangelis er jo en av mine helter, og dette albumet er en av mine favoritter).
12. Dark Times – Tell Me What I Need (Digg melodiøs punk, som ga meg sterk mersmak på noise).
13. Høst – På Sterke Vinger (Ble inngangen til et uendelig galakseunivers av norsk prog, for en skive).
14. Skogen Brinner – 1st (Fikk denne i gave av bror Lasse, som ga mersmak på svensk hårdROCK!).
15. Russian Circles – Memorial (Så de spille på Blå med Chelsea Wolfe etter jeg flyttet til Oslo, så bra!!)
Tre plater som er på toppen av din Wantlist?
Jeg antar at du mener 8 stk plater ++??
1. Crowbar – Odd Fellows Rest.
2. Howl (US) – Full of Hell.
3. Trettioåriga Kriget – I Början Och Slutet (In the Beginning and the End).
4. Cathedral – Stained Glass Stories.
5. Alexisonfire – «Watch Out!» og «Alexisonfire”.
6. The Exorcist GBG – The Exorcist GBG.
7. Brian Eno – Ambient 1: Music for Airports.
8. Acid King – III
9. The Body – I Fought against It, But I Can´t Any Longer
10. Helmet – Aftertaste
Den beste gitarsoloen som noensinne er spilt inn?

Alle gitarsoloer på Blut Aus Nord – 777 Cosmosophy, uslåelig avantagarde/post black metal, men så må jeg jo nevne introsoloen til Pink Floyds Wish You Were Here, som jeg var så stolt over å lære som tenåring (den første soloen!), også introsolo på Diamond Head – Am I Evil, som jeg har til gode å lære.
Men så må man ei glemme gitarsoloen på The Four Horsemen av Aphrodites Child,
for ikke å snakke om alt av Steve Hacketts ekstreme ferdigheter på det meste av Genesis låtene han var med på å lage.
Også ønsker jeg meg spørsmålet: Hva er det beste riffet som er spilt inn?
Death – Altering The Future, og Black Sabbath – Supernaut
(Sjekk ut coverlåta av Thou, hjernen din vil ekspandere).
Også Rush – Finding My Way
og Witch Hunt (hvor melodien som bærer gitarriffene også betyr svært mye).
Favorittsang på dialekt (ikke din dialekt):
1. Tønes – Spleiselag / Waldorfsalat.
2. Lars Kilevold – Det renner alt for lite blod i Oslo´s gater.
3. Bazar – Drabantbyrock.
4. Gro Anita Schønn – På Ringerike Trenger´u´ikke penger.
5. Lars Mjøen – Død Mann Rider.
6. Blomst – Jeg Har Jugd (Åh, så fryktelig bra låt!).
7. Rockebandet Ændal – Trihondre
8. Nullskattesnylterne – Instinkt
Den beste tekstforfatteren
Lingua Ignota (Kristin Michael Hayter) / Eksempel: Albumet Caligula
Favorittfilm/tv-serie
Star Wars, True Detective Sesong 1 og Jurassic Park er på første plass til all evighet. Jeg legger til litt musikk i dette spørsmålet også jeg. Da Twin Peaks selvsagt også er en vinner(drømmemusikken til Julee Cruise), Mandalorian serien, spesielt musikken til Sesong 1 (Huff, riffet på låta Back for Beskar kunne strengt talt vært et doom metal riff)også all filmmusikk som Trent Reznor og Atticus Ross tyter ut om dagen. Det er så fryktelig bra. En favorlittlåt om dagen er Watchmen sesong 1, med låta The Brick.
Er du en lyd freak/audiofil?
Med årene er jeg blitt mer opptatt av det, spesielt platerengjøring. Noe er kanskje i ferd med å skje her?
Hva spiller du musikk hjemme?
Blitt mer lytting til synthbasert musikk i form av kraut, electronica og avantegarde (enn metal og prog)
En mixtape/spotifyliste for å hylle kjærligheten, hvilke tre låter må med?
Flaks for platepraten, er jeg svak for dyster eller drømmende musikk med tung kjærlighetstematikk. Og i takt med å bli eldre, innser en at kjærlighet er et stort tema i livets faser på tvers av musikksjangere.
1. Jefferson Airplane – Today
2. Emma Ruth Rundle – Protection
3. Zola Jesus – Night (og coverlåta av denne Thou med Emma Ruth Rundle!)
4. The Stone Roses – I Wanna Be Adored (og coverlåta av denne med King Woman!)
5. Krissy Mary – Take A Chance on Me
6. Blind Faith – Can´t Find My Way Home
7. Crosby, Stills & Nash – Guinnevere
8. King Crimson – Cadence and Cascade
9. Genesis – The Musical Box
10. Ultimate Spinach – Your Head is Reeling
11. Weyes Blood – It´s not Just Me, It´s Everybody
12. Allah-Las – Catamaran
13. America – Venture Highway
14. Arthur Verocai – Na Boca Do Sol
15. The Beach Boys – Passing By
16. Bjørn Eidsvåg – Nå Ser Eg Sola
17. Cream – White Room
18. Glen Cambell – Wichita Lineman
19. Jawbox – Savory (Også Deftones sin coverlåt av den, viktig!!).
20. Ioanna Gika – Out of Focus
21. Failure – Saturday Saviour
22. War On Drugs – Under the Pressure
23. Brian Eno – An Ending (Ascent).
24. Alexisonfire – 44 Caliber Love Letter
25. Lost Girls (Jenny Hval) – Love, Lovers
26. Harry Nilsson – Jump into the Fire
27. Fred Again og Brian Eno – I Saw You
28. Chelsea Wolfe – We Hit a Wall
29. Brian Eno – There Were Bells
30. Candlemass – Solitude
31. Ringo Deathstarr – Gazin´
Hvilke tre plater har påvirket deg mest de siste tre årene?
Du mener nok helt sikkert 6(66) plater?
Fred Again.. og Brian Eno – Secret Life (Dette albumet fikk meg til å holde ut masteroppgave kjøret).
Lost Girls (Jenny Hval og Håvards Volden) – Menneskekollektivet (Ble en inngang til elektronika)
Diverse artister – If There´s a Hell Below (Fikk meg til å dykke dypere ned i soul og garage universet)
A Flock of Seagulls – A Flock of Seagulls (Og der oppdaget Rikke at 80-tallet er gøy, tok litt tid gitt).
Tears for Fears – Songs for The Big Chair (Etter jeg laget en spilleliste til Bjørnar, vokalist i Dwaal, i 40 års-gave er jeg selv offisielt fan. Det er så mye mørkere uttrykk i 80 tallets pop rock enn jeg antok.
Sven Wunder – Natura Morta (Denne traff det italienske proghjertet, åpna jazz og library porten).
Musikkbøker du vil anbefale
Kim Gordon - Girl in a band

William Irwin – Black Sabbath & Philosophy, Mastering Reality


Holly George-Warren – Janis: Her Life and Music

Viv Albertine – Clothes, music, boys

Favorittsitat
“Less is more” / “more is more” (more is more when there is less/less is more when there is more?).

Foto: Storm Drabitius
Minneverdig øyeblikk når det gjelder musikk
Da Dwaal ble spellemannsnominert for albumet Never Enough i kategorien metall 2023. Og da vi spilte på Mystic Festivalen i Polen, og Mastodon, tenåringsheltene mine, vanket rundt på samme backstage.
Hvilken konsertopplevelse kommer du aldri til å glemme?
- Turboneger på Quart Festivalen i 2003. JR Ewing og El Caco på Quart Festivalen i 2004.
- Deftones på Norwegian Wood i 2006 (Droppet vitnemålutdelingen på videregående for dette).
- Tool på Quart Festivalen i Kristiansand i 2006 (Endelig kunne jeg henge på «over 18 år siden»).
- Mastodon på Hove Festivalen i 2007 (Ble stanget av en med maske og horn) og Tons of Rock i 2022.
- Russian Circles med Chelsea Wolfe på Blå Scene I Oslo, 2013 og Sumac i 2019.
- Kongh på Høstsabbat på Chateu Neuf i 2014 og på Union Scene i Drammen i 2015.
- Høst på Røverstaden, 2016 og 2024 (50 års jubileum for Sterke Vinger), og Junipher Greene, 2018
- Wobbler på Revolver, 2013 (Løp til Revolver dagen jeg flyttet til Torshov – hadde ikke engang seng).
- Blomst på Vulkan Arena (10 års jubileum!), 2022.
- Slomatics på Høstsabbat festivalen på Vulkan Arena, 2016.
- Herder på Roadburn Festivalen i Tillburg, Barscenen, 2016
- Goblin på Blitz, Oslo, i 2017, og Blå scenen (Husker ikke når..).
- Year of No Light på Vivid Festivalen i Kristiansand, i 2017
- Gnod på Roadburn Festvialen i Tillburg, The Green Room, i 2017.
- Converge på Roadburn Festivalen, i Tillburg, Main stage i 2018.
- And So I Watch You From Afar på Vivid Festivalen, Kristiansand i 2019.
- Thou playing Misfits på Roadburn Festivalen i Tillburg, skatescenen, i 2019.
- Ruphus på Parkteatret under kvinnedagen i Oslo i 2019 (Intervjuet de via Evig Lyttar). Legger ved link til intervjuet: Evig Lytar Intervju
- Imperial Triumphant på Mystic Festivalen, 2022 (En forfriskning av jazz, metal, kunst og champis).
- Boris på Blå, 2023 (Denne konserten ga meg tilbake klokketroa på livemusikk etter en lei periode).
- Fire! på Nasjonal jazzscene, 2018 (Sjekk ut Requies de har med Sandström og Stephen O´Malley)
- Kosmos Brenner på Hausmania, 2018 (Fyttigrisen, sola skinte, og riffene bare rant over bordet).
Favorittfestival?
Hvis det ikke er blitt tydelig etter forrige spørsmål, Roadburn Festivalen i Tillburg, Nederland.
Hvor vil du reise for å oppleve musikk?
Har en drøm om å reise til Las Vegas og dra på Psycho Las Vegas Festivalen, men ser mørkt ut nå.
Har du noen hobbyer eller interesser utenom musikk?
Jeg lærte meg å strikke i 2023, da jeg forsto at jeg trengte en hobby som ikke omhandlet å spille gitar eller å lytte til plater og se konserter. Man kan bli litt mett på musikk hvis man i tillegg jobber med det.
Hvordan tror du dine venner oppfatter din musikksmak?
Som en som hører på «skrikemusikk» i enkelte kretser, ellers en som hører særheter i flere sjangere.

Hvor gammel var du da du oppdaget musikken og hva gjorde at du ble hekta?
Jeg var vel 7 år da jeg oppdaget musikken. Jeg hørte på 10 tommere på en sliten koffertplatespiller med massevis av barneplater i form av Halvdan Sivertsen.
Musikklytting og kjøp av CD-er ble derfra starten på en personlig musikkreise. Kjipe sosiale skoleopplevelser dyttet meg nok i retning musikk og kreative aktiviteter, samtidig som jeg også vokste opp i et musikkrikt hjem. Jeg hadde med meg en Discman hvor enn jeg var, og likte å samle på ting (cder og kinobilletter!).
Fant mye glede og egentid i techno, trance og dance musikk. Og jeg tror det var rytmikken og repeterende takter i slik type musikk som først gjorde meg hektet. Og det som er interessant med det er at repetisjon henger igjen som noe jeg fort blir hektet på, spesielt i doom. At riffene er tunge, ampene er bra og subben repeteres i mellomgulvet, såpass at nesa vibrerer og kiler. Det skaper en fysisk atmosfære, en lytteopplevelse man fort blir avhengig av.
Det som gjorde meg hekta senere i tenårene var emosjonelt ladet innhold, atmosfæriske stemninger og musikk som får deg til å glemme tid og sted. Låter som lager et univers, hvor det er mye å oppdage, eller som gir deg en vitamininnsprøytning. Jeg hadde en lang gåtur fra busstoppet til huset jeg bodde i som tenåring, og husker enda hvilke låter jeg hørte på da jeg spaserte hjem og hva jeg drømte om med utsikt til havet. Kunne ofte bli sittende ute da jeg kom frem for og se etter stjerneskudd og skyer i takt med musikken.
Jeg har et klokkeklart minne om da jeg hadde min Janes Addiction periode. Kunne høre på Just Because riffet på repetisjon mens jeg så etter former og figurer i skyene, et veldig detaljert fokus.
I tillegg var jeg som tenåring preget av 2000-tallets musikkvideo tid. Jeg brukte minidisk til å fange opp låter jeg likte fra tv-skjermen, som resulterte i at jeg ble hektet på små detaljer i låter, da jeg ikke hadde opptak av hele låter. Var låtene «rare», ble jeg ekstra hektet på å fange opp de rare detaljene, holdt de for meg selv på skolen, skjulte minidisken, mp3 spilleren og naglebeltet under fender t-skjorta på skolen og gledet meg til å lytte til det under de lange bussturene til og fra hjem.
Gjennom My Space innså jeg at det fantes internasjonale radiokanaler, musikkblogger og forumer og ble «kjent» med folk i Canada. Da startet bølgen av en emo, screamo og metal interesse, og jeg ble introdusert for mye av min far (Nine Inch Nails, Fear Factory, Deftones).
I takt med dette lærte jeg å spille gitar med Total Guitar Magazine, og lagde meg en scrapbook av gitarister og gitarmodeller.
Var superhekta på gitar. Med tiden har interessen vokst, hvor gitar, platekjøp og sjangeroppdagelser nå har sammenfalt, der det å jakte på «det fete» gitarriffet, den gode følelsen, takten og rytmen på plate eller gitar blitt til terapeutisk nerding.
Hva slags musikk hørte du på i ungdomstida?
Jeg hørte mye på punk rock og pop rock, før emo, screamo og nu-metal tok overhånd.
Mitt favorittband Alexisonfire. I tillegg var Deftones, Machine Head, Funeral For A Friend, Chevelle og 36 Crazyfists (Advarsel: Kan høres forferdelig ut for andre i dag, men på den tiden var det svært viktig for meg).
Det skulle dog ta litt mer tid før jeg forsto det helhetlige bildet av metal i ungdomstiden, og ikke kun nu metal.
Pantera, Mastodon og en coverlåt av Kiss sin Black Diamond, fra Black Diamond Brigade med musikkvideoen av Terje Håkonsen introduserte meg for heavy metal da snowboard var en interesse.

Har musikksmaken din endret seg?
Absolutt, den har endret seg i møte med byer, miljøer, spennende mennesker og festivalopplevelser.
Ikke minst ved at jeg ble introdusert for punk av min bror Lasse (som spiller i Blomst). Vi lagde spillelister til hverandre da vi begge studerte i Trondheim. Jeg hadde et oppheng i Rush og lagde spillelista «Hør på Prog Lasse!» og han lagde spillelista «Hør på punk Rikke!».
Men, jeg vil si smaken endret seg betraktelig mer da jeg begynte å jobbe i platebutikk. Jeg innså hvor spisset jeg var på undergrunnen og hvor mye pop, rock og andre sjangere jeg gikk glipp av. Og med det er jeg nå mer åpen for det meste, spesielt rare takter. Også oppdaget jeg at navnet mitt er å finne på en Steely Dan låt. Det var jo stas!
Med det vil jeg si at smaken har endret seg til å bli mer åpen, og innser at det er så mørke «doom» trekk på tvers av sjangere som country, soul og hip hop (spesielt Little Simz og MF Doom, som utforsker veldig).
Men ikke misforstå, doom, metal, noisy og melodiøs punk og garage, progrock, krautrock og alternativ avantgarde musikk står fremdeles høyt på lista.
Men jeg er mer åpen, hvor det ikke handler om kun sjangere, men uttrykk og feeling. Samtidig som det endrer seg gjennom menneskene jeg møter.
Hvilken plate kan du sette på når du er lei av musikk?
Elektronisk musikk og Library musikk har evnen til nesten ikke å være musikk, da det er så naturlig.
Et musikalsk tiår du ville reist til om du hadde en tidsmaskin?
70-tallet, det hersker ingen tvil om dette. Skulle gjerne likt å oppleve Ragnarock på Holmenkollen!
Er du maksimalist eller minimalist?
Jeg antar du spør i forbindelse med musikk? Her er det mye å diskutere:
Er minimalist når det gjelder musikk, definitivt. Men mange vil vel si at det er selvmotsigende å si når man elsker 70-tallet og progrocken. Men, for å komme med et eksempel.
Er ikke fan av musikk når det blir et moteshow, teater eller sirkus. Da mister du meg. Man trenger ikke så mye greier om låta er god. Er riffet kjedelig, hjelper det musikkens innhold lite om det pyntes på med in-ear, dans, hopp og sprett i bar overkropp med liksminke og skinnbukse under en konsert.
Jeg lytter alltid til musikken først. Og mange ganger har de største artistene skuffet meg her. Er musikken som uttrykk overbevisende kan jeg digge det (for eksempel Peter Gabriel´s kostyme under Watcher of the Skies).
Men jeg er definitivt en maksimalist i hjemmet mitt, det er det ingen tvil om. Jeg er blitt en liten skrotnisse med årene. Liker å jakte på rare ting, lamper og telysholdere i bruktbutikker. Kan betegnes som en sirkulær maksimalisme?
Hvilken plante, dyr eller tre vil du bli gjenfødt som?

Definitivt en katt, dovendyr, lavalampe eller kaktus. De ser ut til å finne seg spennende, alternative hjem.
Favorittmat
Nachos, lasanje, pizza og burger (Jeg er åpen for all slags mat, men er svært lite kreativ i matveien).
Hvilket forhold har du til musikkjournalistikk og hvor oppdaterer du deg på musikk?
Jeg oppdaterer meg på musikk gjennom å lete etter det.
Jeg kan sette pris på musikkjournalistikk, men det er svært sjeldent det hindrer meg i å sjekke det ut selv. Jeg er litt sær akkurat der, og har vel alltid satt pris på å sjekke ut ting på egenhånd, og finne det når det er naturlig i sin egen reise.
Men dette betyr ikke at jeg ikke setter pris på tips til gode plater. Mange viktige plater og musikk er blitt funnet slik.
Har du noen personer som har vært viktige for din musikksmak?
Absolutt. Bandet jeg spiller i, Dwaal, var noen av de første jeg møtte som ville lage musikken jeg selv var fan av. Det var en rar følelse og oppleve møtet med noen som forsto hva du selv hørte for deg når du er blitt 26 år og har levd litt allerede. Det har betydd mye for min musikksmak å møte denne gjengen, da det å lage tung musikk i fellesskap med andre (ikke kun alene) var en drøm siden tenårene.

Samtidig må jeg nevne min samboer Daniel, virkelig har bidratt til å servere meg en større cocktail av musikk som ikke kun er tungt. Hans platesamling er derfor også svært mye større. Da vi helst unngår å ha 2 eksemplarer, må det nevnes at jeg har kjøpt en plate han har fra før, litt sånn på trass (da jeg fant det «selv»). Vi begge to tar våre platesamlinger på alvor, og deler derfor ikke engang samme hylle. Ofte nok kan det bli litt småmurring i hvem som får kjøpe plata vi begge finner på felles platejakt og tur.

Til slutt må jeg også nevne mine brødre Lasse og Truls, og mine foreldre Kjell Otto og Anne Mette. Vi har vært på haugevis av konserter sammen, og delt tips til artister og plater opp i både oppvekst og familieliv.
Favorittplateselskap
Favorittstudio
Caliban Studio, Taakeheimen Lydrike og Ocean Sound.
Beste fineste sangen til en begravelse.
Høst – På Sterke Vinger.
Eventuelt kunne jeg likt å høre Fast Car av Tracy Chapman.
Din livsfilosofi
Som tenåring ville jeg nok sagt: «You can have my guitar when you pry it from my cold dead hands» (se bilde fra 2003).

Men voksent sagt vil jeg vel si at jeg forsøker å tviholde på det jeg selv liker og ivareta interessen. Med det tenker jeg at egenverdi knyttet til musikk (både lytting og laging) er viktig for hode og kreativitet.
Også har jeg vel alltid vært en tilhenger av å være hyggelig, er man det, så blir musikken fort bedre og (andre kan vel være uenige i denne påstanden), men for meg er musikk blitt en ganske personlig reise.
Hva inspirerer deg?
Mennesker som legger sin energi i sitt instrument og formidler et nytt uttrykk som sitt eget, på sin måte.
Hvem burde jeg ha neste plateprat med?
Daniel Hrcka Brøndberg/ Daniel HB (Platemesse Oslo) ; Lasse Febakke Straum (Spiller i bandet Blomst). ; Jacob T. Krogvold (Big Dipper musikk og Hi-fi) ; Eline Haave (Big Dipper musikk og Hi-fi) ; Fritz-Ragnvald Rimala Pettersen (Lydmyr, Goldie og Vaterland, Oslo) ; Jens Johansen (Oslo Platemesse og Polypus Records) og Sten Ove Toft (Lydmyr, Goldie og Vaterland, Oslo)
Lån på Biblå:

Bok
The chronicles of Doom : unraveling rap's masked iconoclast

Bok
Electric wizards : a tapestry of heavy music 1968 to the present

Bok
Janis : the life and music from the queen of rock

CD
Titanic rising

CD
Unusual Sounds

CD
A Deeper Understanding

CD
Arthur Verocai

CD
Front Row Seat To Earth

Bok
Girl in a Band : a Memoir

Bok
Clothes, clothes, clothes. Music, music, music. Boys, boys, boys

CD
Time to die

CD
Lost in the dream

Bok
Black Sabbath & philosophy : mastering reality

CD
The last spire

CD
Sole creation

CD
1st

CD
Live at the Unicorn, july 1967

CD
Allah-Las

CD
777 Sect(s)

CD
Sever the wicked hand

CD
Slave ambient

CD
A monstrous psychedelic bubble exploding in your mind : vol. 3 The 3rd ear

CD
Black masses

CD
A monstrous psychedelic bubble exploding in your mind : Pagan love vibrations. Vol 2.

DVD
Ragnarock : live fra Homenkollen 1973

CD
Forest of Equilibrium

CD
Born like this

CD
The carnival bizarre

CD
Those were the days

CD
Nursery cryme

CD
Counting heartbeats

CD
Cry-baby

CD
Crisis

CD
Come my fanatics

CD
Dopethrone

CD
Egg

CD
Ambient 1 : music for airports

CD
Trettioåriga kriget

CD
Bad manors

CD
Deftones

CD
Till dej

CD
Alexisonfire

CD
Remission

CD
Surfing with the alien

Caravan beyond redemption

CD
Rush

CD
Black Sabbath : vol 4

CD
The best of Eloy : the early days 1972-1975

Streetcleaner

CD
På sterke vinger

CD
Meantime

Floating into the night

CD
Tracy Chapman

CD
Moving Pictures

CD
Remain in light

The Rotters Club

The Young Persons' Guide To King Crimson

CD
Hatfield and the North

CD