Hva leter du etter?
Baul

Lyden av Bangladesh

En kort introduksjon til musikken

Lyden av Bangladesh:

Musikken til Bangladesh kan bredt kategoriseres blant følgende sjangere:

Klassisk

Bangla klassisk er som den klassiske musikken i resten av det indiske subkontinentet basert på moduser kalt ragas. All tradisjonell Bangla-musikk er basert på klassisk musikk eller dens variasjoner. Noen av de mest talentfulle klassiske musikerne på subkontinentet kommer fra Bangladesh, inkludert Pandit Ravi Shankar, Ustad Allauddin Khan, Ustad Ayet Ali Khanog Ustad Abed Hossain Khan.

Rabindra sangeet er en av de mest kjente sjangrene innen Bangla-musikk utenfor Bengal. Hovedopprinnelsen til Rabindra sangeet er fra verkene til nobelprisvinneren Rabindranath Tagore. Nazrul geeti, som bokstavelig talt betyr "musikk til Nazrul", er verkene til Kazi Nazrul Islam, nasjonalpoet i Bangladesh og aktiv revolusjonær i uavhengighetsbevegelsen.

I motsetning til Rabindra sangeets nevnt ovenfor, innlemmer Nazrul geetis revolusjonære forestillinger så vel som mer åndelige og filosofiske temaer. Islam brukte musikken hans som en viktig måte å formidle hans revolusjonære forestillinger på, hovedsakelig ved bruk av sterke ord og kraftige, men fengende låter. Blant de revolusjonerende sangene er Karar Oi Louho Kopat (Prison-doors of Steel) mest kjent og har blitt brukt flere filmer - spesielt de som ble laget i før-uavhengighetsperioden i Bangladesh.

Folk

Bangla folkemusikk har en lang historie. Flere personer bidro til det som har blitt en av de viktigste musikalske påvirkningene i livene til bengalere på begge sider av (Vest-Bengal-Bangladesh) grensen. Blant disse er Lalon Fokir, Hason Raja og Ramesh Shill. Abbas Uddin var en nøkkelspiller i populariseringen av folkemusikk senere.

Folkevisene er preget av enkel musikalsk struktur og tekst. Før radioen kom, var sceneopptredener av folkesangere muligens den eneste underholdningen for den enorme landbefolkningen i Bengal. Etter ankomsten av ny kommunikasjon og digitale medier ble mange av folkesangene modernisert og innlemmet i moderne sanger (Adhunik songeet).

Lalon

Lalon geeti er verket til komponisten og filosofen Lalon Shah (også kjent som Lalon Fokir). De fleste av sangene hans er utvidelser av Baul geeti. Sangene hans er imidlertid alltid mer filosofiske, og involverer større tanker om abstrakte temaer.

Lalon geeti har sin opprinnelse i Kushtia og har blitt popularisert gjennom de to Bengalene (Vest-Bengal og Bangladesh) av forskjellige artister. Blant tilhengerne av Lalon geeti er Farida Parveen spesielt verdt å nevne for sitt omfattende arbeid med å modernisere låter.

Farida Parveen

Ny bølge av folkemusikk i Bangladesh

Fakir Alamgir, Firoz Shai, Momtaz, Kangalini Sufiya og Kuddus Boyati har revitalisert bangladeshisk folkemusikk. Deres enorme popularitet viste at til tross for vestlig innflytelse, liker folket i Bangladesh fortsatt sin egen musikk.

Firoz Shai

Kangalini Sufiya

Momtaz Begum

Her er musikken som er mest populær i dag:

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙