Film av Wenders om Anselm
Kiefer slo gjennom på tampen av 1960-tallet, og hans vilje til å gripe fatt i og undersøke det han opplevde som et tysk tabu – tiden under Hitler – gjorde ham både berømt og kontroversiell. Fra 70-tallet og utover ble han et av de viktigste navnene i samtidskunsten. Mange kjenner nok hans monumentalskulptur «High Priestess/Zweistromlandsom» som er i Astrup Fearnley Museets eie.
Bredt spekter i kunsten
Anselm Kiefer jobber innen ulike disipliner, fra foto og maleri til skulptur, og etter hvert har verkene hans også inkorporert arkitektur og landskap, ikke minst etter at han kjøpte en tidligere silkefabrikk i Barjac i Frankrike, som både fungerer som verksted, lager, galleri og totalkunstverk. Kiefers verk er fulle av referanser, ofte bruker han også inskripsjoner og tekst som element i dem. Materialene spenner fra bly og betong til strå og aske, og kontrasten mellom det massive og det skjøre er noe av det som er kjernen i hans kunst.
Hvis du ønsker å lese om Anselm kan du bl.a. låne Karl Ove Kanusgårds bok Skogen og elva: om Anselm Kiefer og kunsten hans på biblioteket.
Wim Wenders kunstdokumentar
Hva skjer når en av tysklands fremste filmregissører Wim Wenders, lager dokumentarfilm om kunstneren Anselm Kiefer?
I Wenders nye dokumentarfilm om kunstneren får vi møte Anselm Kiefer selv. Wender følger Kiefer i arbeidet med noen av hans nyeste verk, samtidig som han vever inn litt bakgrunnsmateriale. Filmen er ikke primært et kunstnerportrett. Den er først og fremst en oppslukende, konsentrert og intens opplevelse av kunst. I en alder av 78 år viser Wenders en misunnelsesverdig skaperkraft. Ved å lage en film som snakker til hode og hjerte samtidig, beviser han i både form og innhold hvorfor vi mennesker trenger kunst.
Forsmak på Kapittels filmprogram
Sølvberget cinematek har i samarbeid med Kapittelfestivalen i en årrekke hatt et rikholdig dokumentarprogram. Vi presenterte en forsmak på høstens Kapittel Film 24, og viste filmen Anselm på Sølvberget cinematek 22. mai.
Helt siden Wim Wenders laget dokumentaren Pina om koreografen Pina Bausch i 2011, har han vært en trofast forsvarer av 3D, som han ser som et fruktbart redskap altfor få har villet, eller fått lov til å, utforske kunstnerisk. «I 3D gnistrer det i hjernen din,» sier Wenders, «og du engasjerer deg mer følelsesmessig, fordi du er ‘til stede’.»
Der han i Pina brukte 3D til å ta publikum med inn i dansen, utnytter han det her til å la oss kjenne på dimensjonene og materialiteten i arbeidene til Kiefer.
Kunstkritiker Trond Borgen holdt et kort foredrag om Anselm Kiefer i forkant av visningen av filmen.