
Bob Dylan, Leonard Cohen og Bibelen
Snakker man om visesang fra Nord Amerika kommer man vanskelig unna Bob Dylan og Leonard Cohen. Begge var som sagt av jødisk bakgrunn. Og begge hadde - på hvert sitt vis – et nært forhold til Bibelen.
Men der Cohen flørtet med kristendommen gjennom hele karrieren, omfavnet Dylan den for fullt.
Dylan og Cohen er noen av temaene på Kapittel i september - sjekk lenke til billettsalg nederst på siden.
Dylan: Fra bibelske bilder til forkynning
Bob Dylan hadde et visst forhold til religion gjennom hele den første delen av karrieren sin, som bar et visst preg av hans jødiske bakgrunn, men som også var tydelig påvirket av kristendom. Han brukte ofte religiøse bilder i tekstene sine, men på et poetisk vis som ikke nødvendigvis gav utrykk for hans personlige tro.
Sanger som "All Along the Watchtower" er fulle av bibelske bilder. Andre sanger, som "Blowin’ in the Wind" og "A Hard Rain’s A-Gonna Fall" kan fremstå som litt moraliserende, profetiske og kanskje litt gammeltestamentlige?

Dylan konverterte til kristendommen på slutten av 70-tallet. I kjølvannet kom det en periode da Dylan var tydelig evangelisk, ofte referert til som hans kristne periode. Mellom 1979 og 1981 gav han ut albumene Slow Train Coming (1979), Saved (1980) og Shot of Love (1981).
Både på de nevnte platene og under opptredende hans på samme tid var Dylan klart forkynnende. Etterpå tonet han ned det kristne budskapet. Det forsvant ikke, men ble til en mer subtil del av hans poetiske utrykk; etter de tre kristne årene hans drev han ikke lengre med forkynning, men gikk tilbake til mer poetiske tekster som var åpne for tolkning.
Cohen: Åpen og søkende
Leonard Cohens forhold til religion var mer konsekvent, men samtidig mer komplekst. Cohen var mer åpen og søkende, og han brukte religiøse bilder nesten utelukkende på et poetisk og metaforisk vis.
Cohen var selv inspirert av jødedommen, og kanskje spesielt av kabbala - jødisk mystikk, som tolker de forskjellige skriftene på et mer abstrakt, åpent vis. Men han var også fascinert av kristendommen, spesielt lidelse, nåde og frelse. Cohen var også veldig nysgjerrig på buddhismen.

Tekstene til Cohen er åpne og filosofiske, ikke trosbaserte. I spesielt sanger som "Suzanne" og "Hallelujah" bruker han kristne bilder. Cohen var vel så mye en lyriker som en sanger, og han utgav flere diktsamlinger og romaner.
And Jesus was a sailor when he walked upon the water
And he spent a long time watching from his lonely wooden tower
And when he knew for certain only drowning men could see him
He said all men will be sailors then until the sea shall free them
But he himself was broken, long before the sky would open
Forsaken, almost human, he sank beneath your wisdom like a stone