Tekster fra forlagenes omtaler.

Store hvite løgner av Liane Moriarty

Store hvite løgner er en bok om eksmenn og kone nummer to, mødre og døtre, skandaler i skolegården og om de farlige små hvite løgnene vi forteller oss selv for å overleve.

Boken ble til en populær serie på HBO. Serien kan også lånes på biblioteket: Big Little Lies

Store hvite løgner av Liane Moriarty bok

Bruddstykker av Karin Slaughter

Hun har kjent henne hele livet. Andrea Oliver vet alt om moren Laura. Hun vet at Laura alltid har bodd i den lille byen Belle Isle. Hun vet at Laura er godt likt av naboene. Hun vet at Laura ikke har noen hemmeligheter. Men hun skjuler noe. Men så en dag ender en ganske vanlig shoppingtur i et blodbad, og Andrea får se en helt annen side av moren. Som kan få dem begge drept. Bare timer senere ligger Laura på sykehuset, samtidig som bilder av henne er overalt i nyhetene. Langsomt går det opp for Andrea at hun likevel ikke kjenner moren så godt som hun trodde. Det farlige spillet har bare så vidt begynt. Nå tvinges Andrea ut på en desperat jakt etter sannheten om morens fortid. Mislykkes hun, er de begge i livsfare.

Pieces of her er en miniserie på Netflix.

Bruddstykker av Karin Slaughter

Den gode løgnhals av Nicholas Searle

Den aldrende svindleren Roy planlegger sitt siste kupp. Han går inn med hud og hår for å sjarmere enken Betty, og snart flytter han inn til henne. Betty er glad for å få selskap, og villig til å overse rot og småting. Men hvem er mannen bak svindelmaska, og hva har han måttet gjøre for å overleve dette livet med løgner? Og hvorfor er den vakre kvinnen så villig til å bli hans neste offer?

Filmen heter The good liar.

Den gode løgnhals av Nicholas Searle

Flink pike av Gillian Flynn

Nick og Amy har vært gift i 5 år når Amy sporløst forsvinner. Politiet mistenker Nick, men han påstår han er uskyldig. Amy og Nick forteller hvert sitt kapittel, og viser to svært ulike sider av saken gjennom denne intense psykologiske thrilleren. Hvem skal vi egentlig tro på? Det perfekte paret er kanskje ikke så perfekt som de fremstår utad? Gradvis viser de mindre sympatiske sider av seg selv, og vi blir enda mer forvirret. En pageturner med friskt muntlig språk, skarp humor og overraskende vendinger. Filmen Gone girl kan sees på Netflix.

Filmen Gone girl kan sees på Netflix eller lånes på biblioteket: Gone Girl

Flink pike av Gillian Flynn

Den fremmede av Harlan Coben

Den Fremmede dukker opp fra ingensteds. Kanskje i en bar, en parkeringsplass eller i matbutikken. Identiteten hans er ukjent. Motivene hans er uklare. Men så hvisker han et par ord i øret ditt og forsvinner, og lar deg plukke opp bitene av ditt sønderknuste liv. Adam Price har mye å tape. Et godt ekteskap med en vakker kvinne, to fantastiske sønner, og alt den amerikanske drømmen har å by på. Et stort hus, en god jobb og et tilsynelatende perfekt liv. Men så møter han den Fremmede. Han får vite en sjokkerende hemmelighet om sin kone. Og snart befinner Adam seg i noe langt mørkere enn konas bedrag. Hvis han ikke trår varsomt vil konspirasjonen han har snublet inn i bli livsfarlig for hele familien. Boken har blitt til en spennende serie på Netflix.

Den fremmede av Harlan Coben

Lukk øynene av Josh Malerman

Malorie er på flukt sammen med sine to små barn. Det har gått fem år siden det hele begynte. Nå vil hun prøve å komme seg til et nytt sted, et sted som kan gi dem trygghet. Men overalt er det noe som ikke kan bli sett. Den som ser det, drives til dødelig vold. De dreper seg selv, eller andre. Ingen vet hva det er og hvor det kommer fra. De må klare hele reisen uten å åpne øyene.

Filmen heter Bird box og kan sees på Netflix.

Lukk øynene av Josh Malerman

Åpne sår av Gillian Flynn

Camille Preaker har bosatt seg i Chicago, etter et opphold på en psykiatrisk klinikk. Her arbeider hun som journalist, mens hun forsøker å legge barndommen i Wind Gap bak seg. Men da to unge jenter blir funnet drept i hennes hjemby, blir hun sendt tilbake for å dekke tragedien. Camille setter motvillig kursen hjemover, til familiens herskapsvilla hvor hun gjenforenes med familien. Samtidig som Camille avdekker nye spor i jakten på en sannsynlig dobbeltmorder, begynner hun i skremmende stor grad å identifisere seg med ofrene. Serie på HBO. Serien kan også lånes på biblioteket: Sharp Objects.

Sharp objects Åpne sår av Gillian Flynn

Kvinnen i vinduet av A.J.Finn

Anna Fox har ikke forlatt huset sitt på ti måneder. Hun vandrer fra rom til rom, fortapt i minner, den eneste kontakten hun har med omverdenen er gjennom vinduet. Der sitter hun dag etter dag og observerer naboene sine. Nysgjerrigheten hennes vekkes da familien Russell flytter inn i huset tvers over gaten. De virker som den perfekte familie, med et liv som ligner på det Anna selv hadde en gang. En kveld hører hun et høyt skrik, og tror hun ser et mord i huset til de nye naboene. Men vil noen tro på henne? Boken er filmatisert.

Kvinnen i vinduet av A. J. Finn

Mord etter alfabetet av Agatha Christie

En rekke tilsynelatende meningsløse mord skjer med en måneds mellomrom: I Andover blir gamle fru Ascher klubbet ned, i Bexhill blir unge og vakre Betty Barnard kvalt, i Churston myrdes Sir Carmichael Clarke med en stump gjenstand. Morderen har på forhånd skrevet til Hercule Poirot og informert ham om hvert mord - undertegnet med ABC....

The ABC murders er en miniserie på Amazon prime med John Malkovich som Poirot.

Mord etter alfabetet av Agatha Christie

You should have known av Jean Hanff Korelitz

Grace Sachs jobber som terapeut, hun har en sønn og er lykkelig gift. Grace tror hun vet alt om menn, kvinner og ekteskap. Hun er i ferd med å utgi en bok med tittelen "You should have known", som er basert på hennes egen teori om forholdet mellom menn og kvinner. Men hvor godt kjenner Grace egentlig sin egen ektemann? En voldsom død, en savnet mann og rekke grusomme åpenbaringer får Grace til å innse at hun har mislyktes i å følge sine egne råd. Boken er inspirasjonen bak den populære serien The Undoing på HBO. Serien kan også lånes på biblioteket: The Undoing

You should have known av Jean Hanff Korelitz

Tre sekunder av Roslund & Hellström

Han lever et dobbeltliv. Et liv med en kone han elsker og to små gutter som han vil beskytte for enhver pris. Og et annet, hemmelig liv, hvor han hver dag risikerer å miste alt - også livet. På oppdrag fra politiet skal han infiltrere Sveriges farligste fengsel. Samtidig er han den polske mafiaens mann. De vil ha full kontroll over narkotikasalget i landet. Mannen går under navnet Paula. Han vet at det tar nøyaktig tre sekunder å dø.

Boken er inspirasjonen bak filmen Tre sekunder som kan lånes på biblioteket.

Tre sekunder av Roslund Hellstrøm

Mord på Nilen av Agatha Christie

Hercule Poirot er på ferie i Egypt. Om bord på en liten Nil-damper treffer han en utsøkt samling mennesker fra den engelske og amerikanske sosietet. Fra første stund hviler en skjebnesvanger atmosfære over båten. Et ungt par blir forfulgt av en sjalu kvinne som er i stand til alt, andre passasjerer er ikke det de gir seg ut for, og båtens mannskap er heller ikke til å stole på. Så skjer et mord. Poirot er den eneste som holder hodet kaldt, han vil til bunns i saken. Kommer som film i 2022.

Mord på Nilen av Agatha Christie

Rebecca av Daphne Du Maurier

Etter at hans vakre kone Rebecca dør under tragiske omstendigheter, drar den velstående Maxim de Winter til Monte Carlo. Her møter han en sky, ung kvinne som han forelsker seg i. De gifter seg, og han tar henne med hjem til det engelske familiegodset. Men Maxim de Winter er en plaget mann, og den unge konen blir kastet inn i en atmosfære av mørke minner om Rebecca. Snart melder spørsmålet seg: Hva skjedde egentlig med Rebecca? Var hennes plutselige død en ulykke? Rebecca er en klassisk thriller med alle ingredienser for å skape iskalde grøss. Film på Netflix fra 2020. Det finnes også en eldre filmatisering av Alfred Hitchcock, som kan lånes på biblioteket: Rebecca

Rebecca av Daphne Du Maurier

Tony & Susan av Austin Wright

Femten år etter at Susan Morrow forlot sin første ektemann, mottar hun manuskriptet til eksmannens første roman. Sammen med henne blir vi dratt inn i professoren Tony Hastings' verden. Samtidig med at familien Hastings' velorganiserte liv tar en katastrofal vending, må Susan ta et oppgjør med sin egen fortid. Tony & Susan er en forrykende pageturner av en thriller, skrevet i et usedvanlig fengslende språk. Det er en roman om frykt, anger, hevn, aldring, ekteskap og kreativitet. Boken er inspirasjonen bak filmen Nocturnal animals.

Tony & Susan av Austin Wright

The Haunting of Hill House av Shirley Jackson

The Haunting of Hill House er en gotisk skrekkroman fra 1959 av den amerikanske forfatteren Shirley Jackson. Boken har blitt en grøssende god serie på Netflix. Det finnes også en film som handler om forfatteren Shirley Jackson. Den er en blanding av fakta og fiksjon og har den samme mystiske stemningen som The Haunting of Hill House.

The haunting of Hill House av Shirley Jackson
Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙