Nå kan du låne effektpedaler på Sølvberget
Alle pedalene er laget av produsenten Boss: Et kjent og kjært merke som lager pedaler som låter bra, er mye brukt av både kjente og ukjente gitarister, er robuste, og relativt enkle å bruke.
Hvilken målgruppe pedalene er beregnet på? Tja, det kan være alt fra aspirerende gitarister som vil lære mer om gitarlyd og effekter, mer rutinerte gitarister som kanskje vil prøve noe nytt, mer eller mindre profesjonelle gitarister som kanskje trenger en bestemt pedal til en konsert eller en innspilling... kun fantasien setter grenser!
Pedalene skulle fungere bra for andre elektriske instrumenter som bassgitar og elpiano/ keyboard, de kan til og med brukes av deg som synger gjennom en mikrofon.
Yngve Bergersen Andas guide til effektene:
TU-3 Chromatic Pedal Tuner (stemmeboks): Denne pedalen vil rett og slett vise deg om gitaren din er stemt, eller om du må stramme eller slakke på strengene. Utrolig praktisk, enten man spiller hjemme og er usikker på hvor mye ørene er til å stole på, eller om man står på en mørk, bråkete scene og vil sjekke om gitaren har blitt ustemt før neste låt begynner.
BD-2 Blues Driver pedal (lett forvrengning): Til tross for navnet så fungerer denne pedalen til mye mer enn bare blues. Det er en såkalt 'ovedrivepedal' som får gitaren din til å 'synge' mer. Fra B.B. King, via Eric Clapton og David Gilmour til John Mayer - her kan du få lyden. Du kan og bruke den med en diger Marshallforsterker som allerede er forvrengt, som en slags 'adrenalinsprøyte'. Akkurat som f.eks. Zakk Wylde pleier å gjøre det når har setter inn 6. giret på gitarsoloene sIne.
DS-1 Distortion Pedal (kraftig forvrengning): Fra rock og punk til heavy metal, så finnes det en fellesnevner: Kraftig forvrengt gitarlyd. Akkurat denne pedalen ble brukt av Kurt Cobain i Nirvana på bl.a. 'Smells Like Teen Spirit', men også av gitarister som Steve Vai og Joe Satriani. Og tusenvis av andre. Kanskje millioner av andre. Tidenes mest solgte distortionpedal får du nå låne på Biblioteket.
CH-1 Super Chorus Pedal: Denne pedalen får gitaren din til å høres 'større' ut. Et klassisk eksempel er gitarlyden i begynnelsen av 'Paradise City' av Guns n' Roses eller 'Purple Rain' av Prince. Kurt Cobain brukte også denne effekten flittig på bl.a. 'Come As You Are' og flere andre sanger på Nirvana's 'Nevermind'.
BF-3 Flanger pedal: Hvis du alltid har drømt om å få gitaren til å låte som et jetfly som flyr over hodet ditt, så er dette pedalen for deg. Denne pedalen har blitt mye brukt av hardrock- og metalband, fra Van Halen til Metallica, men har også blitt flittig brukt av alternative band som the Cure.
DD-7 Digital Delay (ekko): Denne pedalen gir deg et 'ekko' av det du spiller, uten at du trenger å gå opp i fjellene. The Edge i U2 hadde ikke klart seg uten denne pedalen. 'Where the Streets Have No Name' er en av flere av U2s sanger som hadde vært kjedelig uten en heftig bruk av Delay. Slash bruker det flittig i begynnelsen av 'Welcome To the Jungle'. Ellers brukes Delay av nesten alle gitarister, selv om de fleste ikke bruker fullt så mye som de nevnte eksemplene.