Hva leter du etter?
Gutt og jente holder sitter utenfor et telt med lommelykt og kikkert i hendene.

Lettlest krim for barn

Vi har mange kjekke bøker og serier for deg som akkurat har lært å lese. Noen kaller det lettlestbøker, lesetreningsbøker eller leseløver. Her har vi samlet spennende krimbøker fra lettlestseriene.

Sofie og Nadia. Døra i fjellet av Line Baugstø. Illustrert av Sussi Bech

Sofie og Nadia er bestevenninner. En dag finner de et gammelt tilfluktsrom hvor de ser to menn bære ting ut fra. Jentene er overbevist om at de er tyver og bestemmer seg for å finne ut hva de har stjålet. De sniker seg inn i tilfluktsrommet, men så blir de innestengt, og det blir skikkelig skummelt. Da de to mennene kommer tilbake og finner jentene, er de sikre
på at de vil bli bortført. Men det viser seg at det er helt andre planer de to mennene har.

Det er kommet enda en bok i serien om de to jentene; En boks med penger

Eventyr på vei hjem av Enid Blyton. Illustrert av Tony Ross.

Dette er den første boka i serien: Secret Seven detektivklubben.

På vei hjem fra en kveld hos Colin hører Secret Seven et fryktelig skrik fra en mørk kontorbygning. Hva er på ferde? I et svakt opplyst vindu ser de skyggen av en mann som hever hånden til et slag ... Dette blir en ny sak for detektivklubben Secret Seven.

Nattspioner av Helena Bross. Illustrert av Mattias Olsson.

Kevin og Dina har satt opp et telt i gården der de bor. De ligger i teltåpningen og titter på folk som går forbi. Noen ser veldig mystiske ut. Kanskje de er skurker? Tenk om de kunne få sove i teltet i natt, da kunne de spane om natten også. Og tenk, så får de lov! Det er fint å ligge ved siden av hverandre og høre på lydene utenfor. Men da Dina har sovnet, må Kevin tisse. Tør han gå ut alene? Han titter ut. En mørk skygge rører på seg borte ved Dinas hus. Det ser ut som om noen klatrer opp på en balkong … Nattspioner er den første boka om de unge detektivene Kevin og Dina. Det er tre bøker til i serien om de unge detektivene; Innbrudd på skolen; Den mystiske låven; Katt forsvunnet.

Kaja og Stine følger et spor av Line Baugstø. Illustrert av Flu Hartberg

Stine overnatter hos Kaja da hun våkner på natta og ser noen skumle skygger i hagen utenfor. Og en lommelykt som sveiper over husene. Dagen etter må detektivbyrået De to små blå i gang. Det er flere bøker i serien om detektivene De to små blå. Kaja og Stine og sjokoladetyvene, Kaja og Stine og hundetyven av Line Baugstø, Kaja og Stine og den svarte lua av Line Baugstø , Kaja og Stine og huset i eplehagen av Line Baugstø, Kaja og Stine og mysteriet i skogen av Line Baugstø , Kaja og Stine tar saken av Line Baugstø

Sykkelmysteriet og andre detektivhistorier av Katja Reider. Illustrert av Willfried Gebhard

Hvem har stjålet skolematen til Ola? Hvem er det som følger etter Bjørn? Hvem sender mystiske meldinger til Siri? Og hvem er det som forsøker å stjele mammas sykkel? 8 morsomme mysterier å lese selv!

Superdetektiven Smart av Manfred Mai. Illustrert av Heribert Schulmeyer

Her er mange korte krimhistorier. Les blant annet om mamma som gjemmer Davids gaver, om en fremmed mann som napper Sølvis veske, om støvlesporet under vinduet og tyver i butikken, om hvor det er blitt av ballen til Max og pennen til Sofie. Heldigvis er Mari og Jonas, Max og Nelli, og selveste Superdetektiv Smart på saken.

Pappas hemmelighet og andre detektivhistorier av Antonia Michaelis. Illustrert av Cornelia Haas.

Hvem skriker i telefonen til Max? Hvem har stjålet kjeksen til Anni? Hvem i all verden har røva Røvern? Og fant Steffen og Joakim virkelig et lik? Løs mysteriene du også!
Sju lettleste historier for små detektiver

Spor i sanden : og andre detektivhistorier av Thilo. Illustrert av Leope.

Hanne, Thomas og Anniken får flere mystiske saker de må løse. De får god hjelp av mesterdetektiv Pappa. Barna må blant annet finne ut hvor fotballen er blitt av, for de kan ikke spille fotballkamp uten ball. En hund er bundet til en lyktestolpe, men eieren er forsvunnet. Det lukter sitron av en papirlapp og det må de finne ut av hva kan bety

Finn den rette av Martin Widmark, Kristina Grundström

Wilma, Cornelius, Thi og Petter lager en egen avis. Den heter Barnas Gang.De har fått en ide. De skal hjelpe folk med å finne den rette. Men det går ikke helt som de har tenkt! Det er to bøker til i serien om detektivvennene; Rocky blir en helt av og Alle juger!

Mia blir spion av Anneli Klepp. Illustrert av Camilla Billett

Mia vil leke med Tor, men han svarer at han ikke kan fordi han får besøk. Da Mia spør hvem som kommer på besøk blir han helt rød, og sier ha det. Det Tor ikke vil fortelle Mia er at han får besøk av Anne. Først synes Mia at Tor er rar. Deretter blir hun redd, for tenk om hun mister bestevennen sin. Mia må bli spion for å finne ut av det.

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden.. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙